Friday 7 September 2012

Pertandingan Keceriaan Merdeka 2012

Sebagai rakyat Malaysia, kite perlu tanamkan rs syg terhadap Negara kita. Kalo kita sendri x melakukan usaha2 utk kekalkan perpaduan dan kemerdekaan yg sedia ada, sp lg??...ye x?. Aku bukanlah org yg hebat atau ada gelaran besar utk satu negara kenang atau sanjung.. Tp aku sentiasa sygkn negara aku... Aku x mungkin buat sesuatu perkara buruk yg akan mencemarkan nama baik keluarga aku, burukkan pegangan agama Islam aku, dan imej Negara aku...InsyaAllah!

Ekceli bukan la aku poyo2 nk patriotik sgt ari ni..heheh! Tp, aku nk korg rs, betapa kita perlu hayati erti Kemerdekaan yg negara kita ade skrg. Jabatan Penerangan tiap2 tahun anjurkan Pertandingan Keceriaan Merdeka ni.. Since aku terlibat dlm program ni, so mmg kena la dgn jiwa aku ni yg sygkn negara ni kn.. Semangat btol aku setelkan program ni..huhuhu

Bagi program ni, ade 8 kategori bagi pertandingan ni. Kategori Bangunan Kerajaan, Bangunan Swasta, Taman Perumahan, Kampung Tradisi, Individu, Anjung K1M, Pintu Gerbang dan Sekolah. setiap peserta yg minat nk msuk pertandingan ni, dorg kena wat hiasan yg menonjolkan keceriaan dan semangat dlm menghayati kemerdekaan. Mmg sonok tgk usaha2 dorg tau... Hebat n kreatif sungguh dorg.. Cer korg tgk gambar2 ni...

Arca bendera yg dibuat menggunakan tempurung nyiur oleh SMK Ketengah Jaya, Dungun

Hasil kreativiti oleh student SMK Ketengah Jaya
 Bagi peringkat Kebangsaan, kami telah memilih SMK Ketengah Jaya, Dungun (Sekolah), Kg. Gong Guchil, Besut (Kampung), Jln Tekukur (Pintu Gerbang), En. Samsudin dari Hulu Trganu (Individu), Kolej Islam Sains & Teknologi, Hulu Trganu (BngunN Swasta), Pej. Kesihatan Marang (BngunN Krjaan) dan K1M Bukit Besar, KT (Anjung K1M) dan Tmn Perumahan Bukit Sawa, KT (Tmn Perumahan).

Kampung Gong Guchil, Besut

Sajak Anak Merdeka yg ditulis tangan
Korang nk tau, spnjg aku jd panel hakim utk penilaian ni, mmg sambutan dr semua tempat2 sgt mesra dan meriah.. Most of them wat hiasan ni mmg la utk menang.. Tp, kalo usaha ala kadar tanpa smgt, mesti kita xkan dapat lihat hasil yg memuaskan,ye kn... So far yg aku leh ckp, dorg wat sume ni dgn pnuh rs cintakan ngra... Tu yg penting!

Menara kembar... Ingt kt KL je ade? Kt Besut pn ade ok..hehehe

Nk nek beca ni,tp pnuh btol dgn bendera...

Me and kengkwn Penerangan...

1 Malaysia!!!!  
Cantik kan? hebat x usaha dorg? Even aku bukn org jati Ganu ni, tp aku hrp sgt ade kategori yg leh menang di peringkat Kebangsaan nnti. Antara yg aku target leh menjadi Johan bg kategori2 adalah En. Samsudin, SMK Ketengah Jaya dan Kg. Gong Guchil... Eh, x lupe gak K1M Bukit Besar... 

Mmg aku terharu tgk usaha dorg.. Ade gak la rs nk nngis... (poyo je touching2 ni kn...). Semua usaha yg dorg wat ni dgn kerjasm antara penduduk kg... so smgt cmtu la yg wat aku teruja.. rs mcm ssh nk tgk smgt dan perpaduan cmtu kt area Bandar skrg ni kn... hurm........

Tq kt sume peserta sbb bg kenangan yg hebat tuk aku... Aku puas dgn keje2 yg aku wat... 

2 comments:

  1. seronok nya.. lawa2 semua kreativiti dorg.. nanti jue dah xde la pergi camni lagi yer.. karang kat melaka.. pengalaman lain lah pulak yer..

    ReplyDelete
  2. ye la kak... sonok kt cni..hehehe

    ReplyDelete